loading...

کارتن سازی آوین پک

توضیح در خصوص انواع فلوت کارتن a b c e f ارتفاع آنها و تعداد دندانه ها(کنگره) در جدول جداگانه در کارتن های 2لایه سینگل فیس، 3لایه، 4لایه، 5لایه و 7 لایه

بازدید : 128
يکشنبه 5 تير 1401 زمان : 16:31

آیا تاکنون به هنگام مشاهده دقیق یک کارتن یا بسته بندی یک بیسکوییت این سوال برایتان پیش نیامده که این چین خوردگی های درون آنها چه بوده و اصلا به چه علت در جعبه های کارتنی استفاده میشود؟ آیا الزامی در بودنشان است یا خیر؟! اگر به دنبال پاسخی قانع کننده و مناسب برای این گونه سوالات هستید، پیشنهاد میشود که ادامه مطالب را از دست ندهید و در پایان به سوالات برخی از مخاطبین پاسخ خواهیم داد. در ابتدا لازم است بدانید کارتن چیست.

کارتن

امروزه کارتن یکی از بسته بندهایست است که برای انواع محصولات مورد استفاده قرار میگیرد و بسیار کاربردی نیز میباشد. به همین دلیل در صنایع مختلف از آن استفاده میکنند. به طور معمول کارتن را با ظاهر قهوه ای می شناسند اما در حال حاضر از کارتن میتوانند بسته بندی های شکیل تری نیز بسازند.

مرتبط بخوانید: انواع فلوت کارتن، کاربردها و ویژه ها در یک نگاه

انواع ورق کارتن

در این عنوان بهتر است بگوییم مشخصه کارتن چیست که برای درک تفهیم بهتر این موضوع، مثالی میزنیم. شما یک منزل مسکونی را در نظربگیرید؛ اتاق های خواب، آشپزخانه و سرویس بهداشتی همه جز ویژگی های خانه محسوب شده که در کارتن نیز به همین شکل است. جعبه را خانه در نظر بگیرید، فلوت ها و لاینرهایی که در آنها به کار رفته، از ویژگی های آن میباشند.

در این بخش از مقاله میخواهیم در مورد فلوت توضیحاتی را بیان کنیم.

فلوت

به فضای خالی ما بین کارتن ها به عبارتی دیگر، به ورق های موجی و قوس داری که از جنس کاغذ هستند، فلوت می گویند. آیا تا کنون به این موضوع فکر کرده اید که چرا فلوت؟ علت نامگذاری این کلمه چیست؟ ما دلیل را به شما خواهیم گفت. فلوت به علت آنکه حالتی موج دار و کنگره ای دارد، این نام را به خود اختصاص داده است که به آن کاغذ فلوتینگ هم می گویند.

چرا در ساخت کارتن از فلوت استفاده میشود؟

همانطور که قبل تر اشاره شد، این خالی بودن فضای بین لایه های کارتن، علاوه بر اینکه باعث حفظ محصول یا کالا میشود، استحکام کارتن را نیز در برابر فشار و ضربه های احتمالی افزیش خواهد داد. به همین علت، از فلوت در کارتن استفاده میشود.

انواع فلوت

فلوت A

از محکم ترین و با استحکام ترین نوع فلوت به شمار آمده که ارتفاعی چیزی حدود 4.5 تا 5 میلی متر دارد و در هر متر 105 تا 125 عدد دندانه (کنگره) داشته که این سبب مقاومت در برابر فشار میشود. هر چه ارتفاع این چین ها بیشتر باشد، استحکام آن نیز بالاتر میرود.

فلوتB

نسبت به فلوت قبلی، ضعیف تر و ارتفاعی حدود 2.1 تا 2.9 دارد و هم چنین تعداد دندانه های آن 125 تا 150 عدد میباشد. بیشتر برای بسته بندی های بزرگ و شکستنی استفاده میشود.

فلوت C

ضخامت آن از فلوت eکمتر و از فلوت bبیشتر است. بلندای دندانه ها بین 3.5 تا 3.7 میلی متر بوده و تعداد کنگره های آن 120 تا 145 عدد در هر متر میباشد که تقریبا 80% از کارتن ها از این نوع فلوت استفاده میکنند.

فلوت E

ضخامت آن 1/4 فلوت C بوده و به علت دارا بودن سطحی صاف و هموار، به وفور در جعبه های لمینتی کاربرد دارد. ارتفاع کنگره 1/1 تا 6/1 و تعداد کنگره ها 290 تا 320 عدد هر متر میباشد و علاوه بر این، برای کارتن های بسته بندی مواد غذایی مانند جعبه پیتزا و... کارایی دارد.

فلوت F

کم ضخامت ترین و البته کم مصرف ترین فلوت به شمار می آید که برای لوازم لوکس همانند جعبه های عطر و ادکلن مورد استفاده واقع میگیرند که ارتفاع 8/0 و معمولا 420 عدد کنگره دارد.

انواع فلوت

ارتفاع به میلی متر

تعداد دندانه (کنگره)

فلوت A

4.5 تا 5

105 تا 125

فلوت B

2.1 تا 2.9

125 تا 150

فلوت C

3.5 تا 3.7

120 تا 145

فلوت E

1.1 تا 1.6

290 تا 320

فلوت F

8/0

420

بهترین نوع فلوت

چیزی به عنوان بهترین فلوت وجود ندارد. تمامی فلوت های استانداردی که در بالا ذکر کردیم، هر یک در جایگاه خود بهترین بوده و نقش و کارایی خاص خود را دارد که با توجه به نوع محصولی که انتخاب میکنید، از هر کدام استفاده میشود.

پر کاربرد ترین فلوت

فلوت c و e که در بسته بندی های غذایی، دارویی، الکترونیکی و شیمیایی مورد استفاده قرار میگیرد. به علاوه، در پک های دارویی نیز کارایی دارند.

ترکیبات فلوت

منظور از ترکیبات فلوت یعنی یک سری از فلوت هایی که با هم و در کنار هم قرار میگیرند. به طور مثال، در کارتن های پنج لایه، ترکیبات فلوت به صورت eb ,bc ,ec وجود دارد.

انواع لایه های کارتن

منظور از چند لایه بودن، یعنی تعداد لاینر و فلوت هایی که در هر کارتن به کار رفته و عامل تعیین کننده ضخامت آنهاست. کارتن ها از نظر چند لایه بودنشان بسیار متنوع میباشند که پرکاربرد ترین آنها سه لایه و پنج لایه هستتد که در ادامه به ویژگی های هر یک میپردازیم. با ما همراه باشید.

کارتن دو لایه

کارتن دو لایه که نام دیگرش سینگل فیس است، دارای یک فلوت و یک لاینر بوده که برای محصولات تا وزن دو کیلوگرم مثل لوازم الکتریکی یا الکترونیکی کاربرد دارد. در این کارتن فلوت های b و c کارایی بیشتری دارند.

کارتن سه لایه

این کارتن تا وزن 10 کیلوگرم را پوشش میدهد و تعین دقیق این مقاومت با ابعاد کالا رابطه مستقیم دارد. دو لاینر و یک فلوت داشته و بسیار کارآمد در بسته بندی است و در این کارتن میتوان از فلوت های ,b , c e استفاده نمود.

کارتن پنج لایه

از سه فلوت و دو لاینر تشکیل شده است. از ویژگی های کارتن پنج لایه میتوان به مواردی هم چون دوام تا وزن 45 کیلوگرم، محکم بودن نسبت به دو کارتن قبلی و مناسب برای اسباب کشی اشاره کرد. در این کارتن، فلوت به صورت ترکیبی از bc ,ec ,eb میباشد.

همراهان گرامی، تا به اینجا مطالب، به اطلاعات جامع و مفیدی در مورد فلوت ها دست پیدا کردید. حال میخواهیم به تعدادی از سوالات رایج شما پاسخ دهیم.

1- فلوت بر قیمت کارتن تا چه اندازه تاثیر گذار است؟

بستگی به نوع و جنسی که استفاد میشود، دارد. اگر فلوت ساخته شده از کاغذ های بازیافتی باشد، مسلما ارزان تر بوده و استحکام کمتری نیز خواهد داشت.

2-از کجا بفهمیم چه نوع کارتن با فلوتی برای بسته بندی کالا ما مناسب است؟

ابتدا باید ابعاد و وزن محصول را مشخص کنید تا تولید کننده بتواند بهترین انتخاب ورق را برای تولید کارتن داشته باشد.

3-آیا میتوان به جای فلوت از یک لایه دیگری استفاده کرد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که این کار شدنی است ولی فلوت با شکل ظاهری و موج داری که دارد، مقاومت کارتن را در برابر ضربات احتمالی بالا میبرد.

در این نوشته، در مورد فلوت، انواع آن، کاربرد و غیره صحبت شد. امیدواریم توانسته باشیم به معلومات شما در این خصوص، بیافزاییم. ممنون که تا انتهای مقاله ما را همراهی کردید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا خرید فلوت کارتن میتوانید کارتن سازی آوین پک را در مرورگر خود جستجو کنید.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
Profile Pic
مقالات چگونگی خرید انواع بسته بندی کارتنی و مقوایی چاپ دار برای بازار داخلی و صادراتی
موضوعات
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    <
    پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 4
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 6
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 8
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 16
  • بازدید ماه : 51
  • بازدید سال : 59
  • بازدید کلی : 469
  • کدهای اختصاصی