loading...

کارتن سازی آوین پک

انواع برش کارتن و مقوا یکی از ویژگی های ترسیم جعبه و در زیبایی ظاهری بسته بندی دخیل است

بازدید : 60
چهارشنبه 25 مرداد 1402 زمان : 15:09

در صنعت جعبه و کارتن سازی پس از اینکه فرآیند چاپ صورت گرفت، کارتن و مقوا برای برش آماده می‌شوند، دستگاه های مختلفی برای برش ابداع شده اند که انواع مختلفی دارند. درادامه آنها را معرفی خواهیم کرد و به شما طرز عملکردشان را وابسته به نوع ، جنس و ابعاد ورق می گوییم.

این دستگاها قابلیت این را دارند که بر روی انواع کارتن، کاغذ، ورقه های پلاستیکی، فلزی و ... برش انجام دهند ولی چون در این نوشته میخواهیم تنها به برش کارتن و مقوا بپردازیم از مطرح نمودن جنس های دیگر پرهیز خواهیم نمود یا در مقاله دیگر مفصل در مورد الباقی برایتان خواهیم گفت.

شاید به گوش شما کلمه ی دایکات(Die cut) ، دایکاتینگ (Die cutting) و یا کارتن دایکاتی خورده باشد، این کلمات یک اصطلاح از برش و عملکرد دستگاه برش هستند که توسط قالبی با تیغه های برنده فلزی، برش با کیفیتی بر روی سطح ورق های کارتنی اعمال میکند. برای ورق های مقوایی از برش های دیگری استفاده میشود که در ادامه به آن می پردازیم.

انواع برش در دستگاها متفاوت بوده و برهمین اساس آنها را می شناسیم

*دایکات فکی

*دایکات پینگ پونگی

*روتاری

*ملخی

*لترپرس

*بوبس

برش دایکات فکی

در این نوع می توان حجم بالایی از کارتن را برش زد حتی زمانی که شیت کارتنی شما 7 لایه باشد. قالب دستگاه برش فکی از دو قسمت فلزی نر و ماده ساخته شده که ورودی ورق آن 115*160 است و برش روی یک سطح صاف انجام می‌گیرد.

برش پینگ پونگی

دایکات پینگ پونگی، همانطور که از نام آن پیداست ساختار این دستگاه برش مانند میز پینگ پونگ می‌باشد و به دلیل بزرگ بودن آن، می توان برای برش سایزهای بزرگتر از آن استفاده کرد. همانند دایکات فکی برش بر روی یک سطح صاف انجام می گیرد.

برش روتاری

دستگاه برش دایکات روتاری سرعت بالاتری به نسبت دایکات پینگ پونگی دارد و مناسب برای برش کارتن تیراژه 80 تا 100 هزار تا در روزاست. هزینه قالب و سیلندر این دستگاه بالاست و برش آن به نسبت پینگ پونگ نرمتر و در نتیجه زودتر فرسوده می شوند. ورودی شیت این دستگاه 150*220 و بیشتر روی کارتن برش انجام می دهد.

برش دستگاه ملخی

این دستگاه برش کاربرد های فراوانی دارد و برای انواع مقوا انجام میشود. هنگامی عمل برش امکان پذیر است که مقوای شما چاپ شده و آماده ی برش باشد، شیت ها را داخل ورودی دستگاه برش که اندازه ی قالب آن 25*35 سانتی متر می‌باشد، قرار می ‌دهیم و دستگاه برای برش شروع به کار می کند. استفاده های دیگر از این دستگاه برش می‌توان به چاپ، طلاکوب، برجسته، پرفراژ و ... اشاره کرد.

برش لترپرس

دستگاه لتر‌پرس پیشتر بعنوان دستگاه چاپی مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما امروزه از آن برای برش استفاده می‌کنند. این نوع برش هم بیشتر برای مقوا استفاده میشود. ورودی ورق آن به صورت دو ورقی 50*70 و سه ورقی 60*90 میباشد که برش دوورقی آن بیشتر کارایی دارد.

برش بوبس

سرعت و دقت این دستگاه برش بالا می باشد و اندازه ی ورودی شیت به دستگاه 110*140 سانتی متراست. برش بوبس برای انواع کارتن و مقوا استفاده می شود.

پس از مطالعه دستگاه برش، انواع برش و به اصطلاح دایکات می خواهیم تفاوتی را به شما در میان بگذاریم که شاید برایتان سوال پیش آمده باشد.

تفاوت بین دایکات فکی و پینگ پونگی با روتاری

*در دایکات فکی و پینگ پونگی اول شیت ها یا صفحات، چاپ شده و سپس آماده برش می شوند اما در دایکات روتاری اینطور نیست دو راه برای برش وجود دارد:

*می توان پس از چاپ در بازده زمانی دیگر فرایند برش را انجام داد همانند فکی یا پینگ‌پونگی

*بلافاصله پس از چاپ، امکان انجام برش وجود دارد.

*دایکات پینگ پونگی و فکی همانطور که گفتیم برش را برروی یک سطح صاف انجام می دهند اما روتاری به دلیل اینکه قالب برش آن بر روی سیلندرتنظیم شده و به دلیل حالت دورانی و استوانه ای آن سطح، شیت ها برای برش به صورت نیم دایره یا حلالی می باشد.

تفاوت میان برش،خط وچاک با دایکاتی

*هنگامی که شیت ها درون ورودی ورق دستگاه های برش خط و چاک جایگذاری می شوند، وقتی برای برش شروع به کار میکند به دلیل فشار زیادی که طی این فرآیند به ورق ها وارد می‌شود، بافت لایه ها یک مقدار جزئی آسیب می بیند به همین علت، اجزائی از بافت کارتن مانند پُرز و دفورمگی در خارج از محل برش، نمایان می‌شوند. برش خط وچاک مناسب برای کارتن های چندلایه و بزرگ می‌باشد که نیاز به رعایت ظرافت در حفظ ظاهرآن ندارد. این نوع برش تنها برای مدل چهاردرب یا آمریکایی مناسب است.

*برش دایکاتی برای کارتن هایی که تمیزی و شکل دار بودن آن مهم است انجام میگیرد. زیرا این نوع به دلیل وجود تیغه های فلزی برنده به بافت لایه های کارتن آسیبی وارد نمی کند.

هرکدام از این دستگاه های برش کارایی و مزایای خاص خودشان را دارند و هیچ یک، دیگری را نقض نمی کند، متقاضیان بر حسب نیاز خودشان آنها را شناسایی و انتخاب می کنند.

سوالات متداول

آیا برش کارتن دایکاتی، همان کارتن دایکاتی است ؟

خیر، برش کارتن دایکاتی به فرآیندی می گویند که برش به وسیله ی دستگاه های برش دایکاتی با تیغه برنده، انجام می گیرد.

انواع برش ها به چه مواردی بستگی دارد؟

جنس مورد نظر شما برای برش، سایز و ضخامت آن

با دستگاه هایی که برش کارتن انجام می دهند می توان برش مقوا انجام داد؟

خیر،زیرا دراین دستگاه ها هنگام برش اگر ورق های مقوایی قرار بگیرد به اصطلاح له شده و حالت دفورمگی به خود می گیرند.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
Profile Pic
مقالات چگونگی خرید انواع بسته بندی کارتنی و مقوایی چاپ دار برای بازار داخلی و صادراتی
موضوعات
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    <
    پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 4
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 4
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 8
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 14
  • بازدید ماه : 49
  • بازدید سال : 57
  • بازدید کلی : 467
  • کدهای اختصاصی